Black Swan on Lake RotoitiExistă două tipuri mari de afaceri în economia noastră, afaceri care sunt încadrate în paradigmele economice clasice (materie primă, salarii, cost, preț, consumator) și afaceri de tip “lebăda neagră” care de obicei se nasc din criză, din multe eșuări, din încleștarea celor clasice care reușesc să se dezvolte și să crească într-un ritm amețitor până reușesc să le înglobeze la rândul lor pe cele clasice. În acel moment, oamenii învață acel nou patent, văd că este posibil, încep să copieze și fac ca o afacere de tip “lebădă neagră” la un moment dat să devină una de tip clasic, tradițional. Deși suntem în 2016, iunie, în 2015 scriam pe urma studiilor și a percepției pieței muncii că urmează o nouă criză, criza forței de muncă. Această criză, spre deosebire de crizele de tip financiar sunt crize care au soluții de rezolvare, pe plan statistic, de piață, pe termen lung și foarte lung. Nu ai cum să cumperi forță de muncă dacă ea nu există, nu ai cum să crești copii peste noapte dacă ei sunt mici, nu ai cum să înlocuiești servicile și posturile în care este necesară interacțiunea umană și implicarea directă a omului, cu tehnologia, nu ai cum să aduci imigranți din alte țări fără să destabilizezi politic, cultural o anumită zonă (exemplul imigranților care au “invadat” Europa de curând).
Tot din experiența omenirii știm că istoria se repetă. Dar ce se întâmplă atunci când ceva devine rar pe o piață? Ei bine toată lumea știe acest lucru. Acel ceva rar, care până acuma era un anumit produs (materie primă, resursă, tehnologie, serviciu, etc) este de data acesta omul. În România, fiind mereu un popor creștin, cu anumite valori, această “resursă” a fost suficientă. Azi, pe lângă raritate, oamenii au și deschidere. Sunt liberi să aleagă noi piețe de muncă unde odată ajunși sunt retribuiți pe măsură, unde beneficiază de o societate care-i pot furniza siguranță pe termen lung (învățământ, sănătate, justiție, poliție, asigurări sociale). Am subliniat aceste lucruri pentru a arăta că a răsărit o nouă “lebădă neagră” din această “constrângere”(criză a foței de muncă). Acei antreprenori sau investitori care înțeleg acest fapt, care își dau seama ce urmează (salarii mari, sindicalism, greve, proteste, migrație) și vor acționa pe măsură gestionând aceste noi “resurse”, făcând surf pe val, nu încercând să-l oprească, ei bine acei vor avea de câștigat. Vor continua să facă afaceri, vor putea să țină deschise fabrici, vor putea să aibă de unde recruta oamenii. Știți de ce? Pentru că toți, întodeauna vor să-l urmeze pe cel de succes. Iar când pot fi parte din succes, e mai mult decât voință, este “must be”.
Noi avem o viziune cum se poate face acest lucru dar nu suntem atotcunoscători. Noi știm cum putem atrage oameni pe o piață în criză. Ceea ce nu știm și nu oferim suport ca și consultanți, este tot ceea ce ține de produsul companiei. Aici, e treaba tuturor celor ce poartă 1,5 Kg de responsabilitate cenușie la succes.

Distribuie: Facebookgoogle_plusmail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *