burnoutStresul negativ la locul de muncă apare de regulă atunci când responsabilitățile ne depășesc propriile capacități de a le ține sub control sau, dimpotrivă, când lucrurile sunt incerte, nu ai siguranța zilei de mâine sau când munca pe care o desfășori nu prezintă nicio provocare intelectuală.
Stresul pozitiv în schimb, este doza optimă care contribuie la atingerea obiectivelor mai repede și mai eficient.
Așadar, nu este bine să exagerăm cu stresul (să avem prea mult sau să nu avem deloc). Și dacă mai socotim și faptul că oamenii se stresează diferit și că unii duc mai mult, iar alții mai puțin, atunci chiar e greu să prescrii o doză unică de stres pentru toți angajații companiei tale.
Cu siguranță în momentul actual cea mai întâlnită situație legată de stres este când acesta este prea mult și majoritatea angajațiilor ajung la burnout. Din păcate este o situație ce nu favorizează pe nimeni, nici angajatul, nici compania.
Dacă este să identificăm principalii factori de stres responsabili de sindromul burnout, în ordine aleatorie, enumerăm:
probleme de comunicare (generează neînțelegeri, sarcini rezolvate greșit, timp pierdut, consum inutil de energie etc.);
-relațiile de muncă conflictuale cu colegii și superiorii (unele situații pot deveni foarte delicate și îți contaminează atât viața profesională cât și cea personală);
-ambiguitățile referitoare la rolul fiecărui angajat (cu ce se ocupă, care îi sunt atribuțiile);
-schimbările de azi pe mâine și de mâine pe poimâine;
-controlul excesiv și nejustificat al superiorilor;
-prea multe sarcini efectuate în același timp;
-prea multe ore suplimentare;
-lipsa unei instruiri corespunzătoare pentru o activitate nouă apărută în responsabilitatea unui angajat;
-expresia “2 cu sapa, 5 cu mapa” sau prea  mulți șefi care se contrazic unul pe celălalt dar subalternul trebuie să asculte de fiecare;
-lipsa condițiilor de muncă etc.
Cert este că sindromul burnout și stresul într-o companie nu apare brusc, într-o zi de luni la ora 8:00. El presupune un efect al unui proces complex cu mai multe faze din care ultima o reprezintă faza de burnout când nu prea mai sunt multe de făcut.
De aceea, pentru a evita o astfel de situație, trebuie mai întâi să fii preocupat de nivelul de stres al angajaților tăi, să identifici faza de stres în care se află compania ta și să acționezi imediat. Managerul împreună cu departamentul de resurse umane trebuie să identifice factorii generatori de stres ai fiecărui proces și poziție în parte și să găsească soluții pentru menținerea nivelului optim de stres care să genereze performanță.

Distribuie: Facebookgoogle_plusmail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *